Stuck in augmentet reality

Det har vært litt tid siden sist, og tiden går fort. Jeg begynte å skrive et innlegg om augmentet reality og museer, et kjempespennende tema, og fant fort ut at temaet var mye større enn jeg hadde regnet med.

Det ble ikke noe blogginnlegg av det – jeg ble på en måte aldri ferdig med det heller. Men til gjengjeld vokste mine refleksjoner rundt det til et annet spennende prosjekt: Et  forskningsprosjekt om museenes rolle innen demokratisering, identitet og livslang læring, altså en profesjonalisert og samtidsorientert formidlingsstrategi og praksis med forskning på både innhold og teknologi.

Nå har jeg fått fantastiske dialogspartnere på Museum Nord, Helgelandmuseum, Nordlandsmuseet, Nordland fylkeskommune, Norges Museumsforbund, Norskpublikumsutvikling, Norsk Bibliotekforening, Australian National University og ICOMs Regional Museums Commitee til en ny Norges forskningsråd søknad: PARDI. Ikke minst en  samarbeidspartner: Nordlandsforskning. Vi venter og håper på det beste.

Videre har dette arbeidet munnet ut et konferanseinnlegg på Universitetet i Göteborg, i tilknytning samme tema men med fokus på formidling og sosiale medier. Konferansen er lanseringskonferansen for The Critical Cultural Heritage Association ved samme universitet. Jeg vil legge ut en skisse eller foreløpig konferanseinnlegg i Power point format i slutten av mai, da jeg skal holde et innlegg på YS og Deltas Museumskonferanse i Bergen hvor jeg får anledning til å skissere ut ideer. Den kan du lese mer om her.

Så, selv om jeg fortsatt ikke har tekster om augmentet reality, er dette absolutt en lærdom i at intet arbeid er forgjeves.

Kommentarer

Populære innlegg