Transmedialefortellinger og museumsutstillingen
Hva kan museene lære fra den transmediale
historiefortellingsformen? Og ikke minst har dette transmediale evne til å
endre våre rutiner i forhold til utstillingsvirksomheten?
Det sier seg selv at dette blir kostbart. Videre møter vi på sentrale spørsmål om hvor langt man kan gå før den museumsfaglige fortellingen er (på spissen) blitt erstattet med jippo eller et kommunalt virvar av synsing og lite kunnskap. Deltakere som følger noen, men ikke alle formatene vil heller ikke nødvendigvis få med seg det bildet som institusjonen har arbeidet frem. Er dette problematisk?
I en tid hvor vi er nødt å åpne institusjonenes tradisjoner for å tilrettelegge for et nytt medialverdensbilde lurer jeg på om det er på høy tid at vi ser nærmere på dette i praksis. Når den gjennomsnittlige 21 åringen alt har brukt over 10000 timer på web og dataspill, sier dette noe om deres verdensbilde og digitale "dexterity". Her i ligger da utfordringen - hansken er kastet.
Den transmediale
fortellerformen skiller seg fra det flermediale, hvor innholdet blir presentert
i forskjellige media uten at man nødvendigvis endrer innholdet i det lineære
historieløpet eller tilrettelegger innholdet den andre eller de andre
plattformene man velger å bruke. Med innholdet i budskapet i sentrum skal man i
det transmediale først ta utgangspunkt i hva man skal fortelle og dernest finne
den plattformen som passer innholdet best. Man er åpen for og i stor grad
oppmuntrer til aktiv deltakelse fra leserne og sånn sett publikummere.
"Live events" vektlegges som en del av den store fortellingen og
fortellerarkitekten holder det store bildet samlet med et nærmest redaksjonelt
grep. Vi snakker heller ikke om markedsføring, selv om det transmediale med
sterke føringer av sosiale media klart tenderer mot markedsføring i et 2.0 landskap.
Dette utfordrer våre tradisjoner i forhold til utstillingsformen, kanskje
spesielt ved kunstmuseene. Så pass så at jeg er usikker hvordan en slik
utstilling faktisk hadde funnet form i det transmediale. Likevel er dette en
inspirerende tanke. I den transmediale verden er spillteori sentralt - hvor
deltakere lærer en ting om gangen, aldri to; hvor opplæringen er en del av
historieforløpet og hvor du er teknisk flinkere i slutten enn når du startet.
Deltakelse og lærdom skjer gradvis og deltakeren inviteres inn i opplevelsen
heller enn forlates til seg selv som en passiv tilskuer. Kan vi ta noe av dette
med oss i museumsfaglig didaktisk arbeid? Vi må ta i bruk hele spekteret av
aktuelle plattform: twitter, facebook, web, tradisjonell utstilling, blogg, katalog
mm.
Det sier seg selv at dette blir kostbart. Videre møter vi på sentrale spørsmål om hvor langt man kan gå før den museumsfaglige fortellingen er (på spissen) blitt erstattet med jippo eller et kommunalt virvar av synsing og lite kunnskap. Deltakere som følger noen, men ikke alle formatene vil heller ikke nødvendigvis få med seg det bildet som institusjonen har arbeidet frem. Er dette problematisk?
I en tid hvor vi er nødt å åpne institusjonenes tradisjoner for å tilrettelegge for et nytt medialverdensbilde lurer jeg på om det er på høy tid at vi ser nærmere på dette i praksis. Når den gjennomsnittlige 21 åringen alt har brukt over 10000 timer på web og dataspill, sier dette noe om deres verdensbilde og digitale "dexterity". Her i ligger da utfordringen - hansken er kastet.
Dette er spennende! Har du noen eksempler på transmediale fortellinger?
SvarSlettNationalmuseet i København har hatt et prosjekt med historieformidling på facebook, hvor det også var tilknyttede arrangementer på museet. Tror de har fjerna facebook-siden, men her er omtale av prosjektet: http://www.formidlingsnet.dk/flirt-filosofi-og-facebook
Jeg har funnet noen eksempler som er først og fremst tilknyttet filmsektoren og filmbransjen - da feks i arbeidet til Michel Reilhac og Bruno Masi. Dette er navn som jeg plukket til meg på en Innovasjon Norge konferanse på TIFF her om dagen. De øvrige hadde en tendens til å blande det flermediale med det transmediale, noe som ser ut til å være en overordnet uklarhet i dette unge 'perspektivet' på interaksjon med publikum i fortellingen.
SvarSlettJeg tror Nationalmuseet er på rett spor og kanskje til og med truffet blink. Det virker kjempe spennende det de gjorde. Dette skal jeg se nærmere på. Har vi eksempler på dette i Norge? Det er nok lettere å passe dette inn i de kulturhistoriske enn de kunsthistoriske? Dette er en utfordring, tror jeg.