Et sosialt liv - museer på sosiale medier
Hvordan er museer
synlig på sosiale medier og kan dette bli bedre?
I de siste
månedene (ok, årene) har jeg arbeidet med sosiale medier og vurdert både
hvordan institusjonene formidler sitt innhold og utvikler sitt digitale
"jeg" via slike mediakanaler. De slår meg at de ikke helt får dette
til - og dermed er mange formidlings-, lærings- og kommunikasjonsmuligheter
forbigått av til og med de største institusjonene våre.
Sosiale medier er
en fantastisk mulighet for museer å nå ut til publikum. Den største av dem alle
er fortsatt Facebook. Tall
fra Norsk mediebarometer viser
at 1,32 milliarder er aktive brukere av Facebook. Den største gruppen er 25-34
år, etterfulgt av gruppen 35-44 år. Denne gruppen er en del av kjernegruppen av
museumsbesøkende, noe som viser at denne gruppen med "soft targets"
er både klar og interessert i å vite hva museene driver på med. Er de i
nærheten, skal det ofte ikke mer til enn informasjon om hva og hvor, og
publikumstallene er sikret.
Dette er en ting
- og det er noe som irriterer meg (privat) aldri så mye. Sosiale medier er i
sin form grenseoverskridende. Folk som "liker" en institusjon kan
like så godt på Nydalen som i New York - eller i Bodø eller Bangladesh for den
slags skyld. En institusjon som bruker sosiale medier for å drive med lokal
markedsføring skaper mer irritasjon enn interesse blant sine FB venner dersom
de ikke samtidig faktisk tilrettelegger for at alle kan delta i debatten eller
dra nytte av opplegget. Streaming er etter hvert blitt et must skal du samtidig
bruke FB som markedsføringskanal. I et samfunn hvor events, happenings,
kulturopplevelser og hands-on aktiviteter står i stadig høyere kurs, er det
ikke helt greit å friste med innhold - for så å lukke døra bak seg. Et aktivt og
bevisst forhold til kommunikasjon med publikum gjennom involvering og dialog på
slike sider er derfor vel så viktig.
Men samtidig er det
noe annet å spørre seg om slik markedsføring av utilgjengelige events er riktig
(eller best) bruk av de mulighetene som finnes på sosiale medier? Jeg vil påstå
at mange institusjoner fortsatt tenker enveiskommunikasjon som i tradisjonelle
mediaformater (som avis, reklamematerial, flyer, etc) når de begir seg ut på
den sosiale mediaarenaen. I stedet for å ta i bruk mulighetene for
toveiskommunikasjon og oppmuntre og utfordre publikum til dialog og debatt, er
mange av oppdateringene på sosiale medier (som Facebook, Twitter, etc) rene
statusoppdateringer. Som et rop ut i natten. Et nødskrik på stormfullt hav. Man
undres av og til om disse aktivitetene faktisk finner sted i RL.
Facebook er ikke
den eneste muligheten. I en periode på underkant av 3 måneder gikk nylanserte
Instagram fra 0 til 1 million brukere. I dag er det over 1 million registrerte brukere
av Instagram kun i Norge, og internasjonalt er aldergruppen med flest brukere 18-29
år (med en jevn økning av gruppen 30-39 år). Når det gjelder Twitter bruker 28 %
av nordmenn tjenesten daglig. Også her er gjennomsnittsbrukeren yngre enn det tradisjonelle
museumspublikummet; 18-29 år er den største bruker gruppen. Twitter fungerer
ypperlig som en "second screen"
medium og kan bidra til å styrke debatten når institusjonen har nylanseringer
eller åpner for deltakelse. I stedet er det tilsynelatende oftere at rene
aktivitetskalenderoppdateringer finner plass på tjenestens sider - enn
diskusjoner.
Noen
institusjoner har blitt flinkere på rene presentasjoner av sin institusjon på
mer "tradisjonelle" web 2.0. sider som Wikipedia, men det er kanskje
vanskeligere (eller vondere) å gi slipp på definisjonsmakta når det gjelder
objekter og historie (med stor og liten H, og med alle endingene -e, -en,
-ene). I et forskningssamarbeid sammen med Nordlandsmuseet, med støtte fra
Norsk kulturråd, har vi sett nettopp på dette med objekter, metadata og
offentliggjøring på nett som en vesentlig del av et museums samfunnsansvar og
formidlingsstrategi. Kanskje dersom flere åpner dørene sine for publikum og
deres engasjement gjennom for eksempel Wikipedia vil etter hvert flere institusjoner
også se de mange mulighetene for læring og engasjement som finnes der ute når
du bare tør og orker å ha en meningsfull dialog med publikum.
Kommentarer
Legg inn en kommentar