Astrup Fearnley i Strandpromenaden 2
Norge vil
endelig få en hovedstad, nå som Astrup Fearnley museet snart åpner dørene i
sitt nye bygg. De som har hatt anledning å vandre mellom bygningsmassen, i
skulpturparken og i det lille strandområdet vil nok være enig at det er rett og
slett et vakkert bygg; et signalbygg for Oslo og for kunsten. Museet åpner
dørene 29.9.2012, så det er fortsatt noen dager til det virkelig braker løs.
Samtidig har området rundt museet alt blitt tatt i bruk av lokale og besøkende.
Museet, plassert helt i tuppen av Tjuvholmen blir Oslos Sidney Opera House og
Oslo får et bygg som kan plasseres blant de mest interessante i Norge og –
forhåpentligvis – i Europa.
Det er
oppsiktsvekkende at hvor Astrup Fearnleys ledelse har sakte men sikkert
arbeidet seg frem fra Kvadraturen til Tjuvholmen, sitter andre store
museumsprosjekter i Norge tilsynelatende bom fast. I alle fall virker det slik for de fleste
som med et halvt øye har forsøkt å følge den Oslosentrerte diskusjonen om Munch
museet med mer. Hele prosessen og omstendighetene rundt dette nye museet til Astrup Fearnley, deres
nye bygg og dets drift som bør være en oppvekker – og ikke kun en forfrisker –
for den øvrige museumsektoren (og politikerne) i Norge.
Websiden,
formidlingsplanene, samlingens presentasjon – ja hele strukturen og
organiseringen så langt – vitner om en god og profesjonell planlagt utvikling.
Det er ikke at Astrup Fearnley har klart dette så mye bedre enn resten av
verden, men heller det at de har klart dette tilsynelatende så mye bedre enn de
andre kunstmuseene i Norge. Det er synd dersom deres triumfer kun blir sett i
sammenligning med de som er rundt dem, for deres triumfer vil nok tåle en
internasjonal sammenligning (selv om vi får også se om det stemmer etterhvert…). Men, det er naturlig for oss nå
å se på helheten i museumslandskapet i Norge, hvor Astrup Fearnley igjen
stadfester sin apeks stilling og Museet for Samtidskunst m.fl. stiller seg
lengre bak langs veggen.
Skal et
offentlig ansvar for vår felles kunst- og kulturarv overlates til private? Jeg
tror at om man stiller seg dette spørsmålet har man for lite forståelse av hva
samlingen til Astrup Fearnley er sterke på, hvordan den er bygget opp, og hva
hovedsatsningene er. Alternativt bør man løfte blikket litt. For dette er ikke
et problem. Til syvende og sist er det klart at samlingen til Astrup Fearney er
basert på internasjonale, anerkjente kunstnerne og verk. Man kunne håpe at
kunstmuseene i Norge ville – til en viss grad i alle fall – klare det samme.
For å oppnå dette trenger de økte bevilgninger og mer penger, kanskje til og
med mye per penger, for en samling blir ikke til på løse og faste gaver alene.
En samling blir til ved at man klart og tydelig utvikler en samlingsplan, en
strukturert fremgangsplan for å velge ut flere eller færre kunstnere som skal
representere en eller flere tidsepoker og perioder i kunsthistorien. Man tar
bestemte valg. Uten penger til innkjøp av samtidskunst skaper man bare
fremtidige hull i samlingen, som igjen blir dyrere å tette for hvert år som
går. Uten kompetanse til innkjøp av samtidskunst risikerer man å falle helt på
sidelinjen og ikke makte å argumentere og plassere ens egen institusjons valg i
det store bildet. Penger kan skaffes via gaver; riktig nok hadde denne
prosessen vært forenklet med et annet insentivsystem for økonomiske gaver til kunstinstitusjoner.
Men videre for å få nok inn slik at det blir noe lunde stabilt eller i alle
fall forutsigbart trenger man langt flere og større private givere. Dermed
faller man til slutt tilbake på staten og de faste bevilgningene. Disse vil
aldri være nok; og man aner seg en diskusjon basert på Baumols syndrom her.
De
regionale og nasjonale museene trenger en ny strategi, men det er her de kommer
i konflikt med staten og ikke minst de statlige og regionale kreftene som deler ut disse
midlene. For om vi lærte noe av vår venn Trond Giske var at også statens
kulturpenger kom med ”strings attached”. Helt greit, tenker jeg. Samtidig kan
de ikke beholde sin monopol på kulturinstitusjonenes økonomiske situasjon uten at dette
til slutt tærer på museenes handlingsrom i et internasjonalt og globalt
museumsverden, og heller ikke bør de styre den faglige utviklingen. Når det
gjelder den regionale støtten, bevisst eller ubevisst, ligger det i kortene at
museene skal imøtekomme de regionale og lokale kunstnernes krav om innkjøp og
visning. De har også i en gitt forstand rett til dette – for om museene skal
forvalte vår felles kulturarv er det ikke bare opp til museene å definere denne
kulturarven som den som skjer utenfor landets eller regionens grenser. Det
ligger uansett i definisjonen av ordet ”vår” at et litt demokratisk ”oss” ligger til
grunn enn bare museets ansatte og styre.
Dette er
heller ikke uten vanskeligheter, for så lokal og regional som den bare er, så
fungerer også denne kunsten i skyggen av de internasjonale utviklingene. Dette er også en balansegang - mellom det å grave for mye i egen navle og det å skue utover naboens gjerde. For
å belyse dette, å synliggjøre vår felles kulturarv, trenger vi ofte andre
innspill, andre objekter enn bare dem som ligger i vår umiddelbare nærhet. Er
en samling uten tilstrekkelige nasjonale eller internasjonale impulser i stand
til å gjøre dette? Eller kan en institusjon uten en slik samling være i stand til å
etablere nye nettverk med andre mer etablerte institusjoner (med bedre samlinger); nettverk som nettopp hadde gitt dem muligheter til å gjøre denne jobben i lag med dem? Her kan Astrup Fearnley ta posisjonen som nettopp den institusjonen disse andre trenger – kanskje nå
mer enn noen gang.
Kommentarer
Legg inn en kommentar